برای دکلره چه اکسیدانی مناسب است؟

برای دکلره چه اکسیدانی مناسب است؟
خلاصه مطلب

داشتن مویی طلایی و نرم، حسرت خیلی از ما در دوران بچگی بوده اما از زمانیکه رنگ کردن موها رواج بیشتری پیدا کرد و تکنیک‌هایی مثل کراتین و پروتئین تراپی به بازار عرضه شد، دیگر کمتر کسی دغدغه چنین مویی دارد. کافیست کمی هزینه کنید و به سراغ یک آرایشگر خوب بروید و موهای خود را به دست او بسپارید تا در مدتی کوتاه، مویی زیبا و نرم داشته باشید.

می‌دانید که برای رنگ کردن موها به موادی مثل دکلره، اکسیدان، واریاسیون‌های مختلف و…احتیاج دارید. سوال اینجاست که برای دکلره کردن (بی‌رنگ کردن موها) چه اکسیدانی مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید نوع مو و رنگ موردنظر، مشخص شود. برای اینکه موهای ما رنگ روشن شود، باید تا حد زیادی آن‌ها را بی‌رنگ کرد. همچنین ضخامت و جنس مو نیز در انتخاب اکسیدان مناسب برای دکلره موثر است.

در این مقاله از وبسایت پارس ساعی می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که برای دکلره چه اکسیدانی مناسب است؟ اگر شما هم کنجکاو هستید، به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

نسبت پودر دکلره به اکسیدان

نسبت پودر دکلره به اکسیدان

وقتی که می‌خواهید پودر دکلره را با اکسیدان ترکیب کنید، همواره باید نسبت دقیق آن‌ها را رعایت نمائید. به طور کلی، دو نسبت متفاوت برای ترکیب این دو ماده وجود دارد:

  • نسبت 1:1

همانطور که از نامش نیز پیداست، نسبت 1:1 به این شکل است که از هر دو ماده به اندازه یکسانی گذاشته شود. مثلاً در صورتی که یک پیمانه پودر دکلره ریخته‌اید، باید به همان اندازه هم اکسیدان بریزید. وقتی که موهای فرد ضخیم‌تر باشد، معمولاً توصیه می‌شود که این نسبت را به کار ببرید. همچنین برای هایلایت کردن موها نیز مناسب‌تر است.

این نسبت باعث می‌شود که رنگ به موها بچسبد و فرآیند رنگ‌برداری با قدرت بیشتری صورت بگیرد.

  • نسبت 1:2

دومین نسبت ترکیب اکسیدان و دکلره، 1:2 است که برای بلوند کردن موها مناسب می‌باشد. این ترکیب، قوام کمتری دارد و از آن‌جایی که رقیق است، راحت‌تر به درون رنگدانه‌های مو نفوذ می‌کند. بنابراین دقت داشته باشید که در این نسبت، باید مقدار اکسیدان دو برابر پودر دکلره باشد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که برای دکلره چه اکسیدانی مناسب است؟ اکسیدان‌ها در انواع 6%، 9% و 12% موجود هستند. هرچقدر عدد اکسیدان بالاتر برود، خاصیت روشن‌کنندگی آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین برای انتخاب نوع اکسیدان، باید ابتدا رنگ مو مشخص شود.

البته برخی مواقع، موی افراد به قدری ضخیم است که نیازمند اکسیدان قوی‌تری می‌باشد. بنابراین انتخاب اکسیدان باید با توجه به جنس مو، میزان دکلره و رنگ موردعلاقه صورت بگیرد. 

انواع اکسیدان

انواع اکسیدان

به طور کلی، چند نوع اکسیدان در بازار وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای رنگ و موی خاصی به کار می‌روند و در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

اکسیدان 3 درصد(ولوم 10)

ضعیف‌ترین نوع اکسیدان که با نام ولوم 10 نیز شناخته می‌شود، اکسیدان 3 درصد است. معمولا برای رنگساژ و تثبیت رنگ موقت از این اکسیدان استفاده می‌شود. همچنین اگر به دنبال رنگ کردن موی ابرو هستید نیز، می‌تواند موثر واقع شود.

اکسیدان 6 درصد(ولوم 20)

در میان تمام اکسیدان‌ها، کارایی و کاربرد این اکسیدان بالاتر است. معمولاً برای روشن کردن موها تا پایه 2 یا 3 از این اکسیدان استفاده می‌شود. اگر موهایتان آسیب دیده و نمی‌خواهید ناگهان آن‌ها را شوکه کنید، بهتر است از اکسیدان 6 درصد استفاده نمائید، چرا که فرایند روشن کردن موها توسط این اکسیدان به آرامی و بدون آسیب زیاد انجام می‌شود.

اکسیدان 9 درصد(ولوم 30)

سومین نوع اکسیدان که معمولاً برای روشن کردن موها تا پایه چهارم به کار می‌رود، اکسیدان 9 درصد است. اگر به دنبال موهایی بلوند و روشن هستید، حتما باید از اکسیدان 9 درصد استفاده نمائید؛ چرا که قدرت بیشتری دارد اما دقت کنید که آسیب این اکسیدان نیز بیشتر است.

توصیه می‌شود که بعد از دکلره کردن موها با اکسیدان 9 درصد، روش‌های مراقبتی مثل آرگان تراپی و…را مدنظر داشته باشید.

اکسیدان 12 درصد(ولوم 40)

قوی‌ترین نوع اکسیدان که با نام ولوم 40 نیز شناخته می‌شود، اکسیدان 12 درصد است که برای روشن کردن موها تا پایه شش و بیشتر استفاده می‌شود. اگر موهای شما کاملا تیره و ضخیم است یا به دنبال رنگ‌هایی مثل یخی و صدفی هستید، باید به سراغ این اکسیدان بروید.

نکته مهم اینجاست که سطح آسیب‌رسانی این اکسیدان به موها خیلی بالاست. بنابراین بعد از دکلره کردن موها با آن، باید مراقبت ویژه‌ای از موهای خود داشته باشید.

عوارض اکسیدان

عوارض اکسیدان

هر یک از اکسیدان‌های موجود در بازار با توجه به قدرتی که در رنگ‌بَری دارند، می‌توانند برای موها آسیب زننده باشند. به طور کلی، عوارض اکسیدان شامل موارد زیر می‌شود:

خشکی و شکنندگی موها

اولین عارضه‌ای که بعد از اکسیدان به وجود می‌آید، خشکی و شکنندگی موهاست. فراموش نکنید که اکسیدان به داخل ساختار موها نفوذ کرده و کوتیکول‌های آن را باز می‌کند و رنگ طبیعی آن‌ها را از بین خواهد برد. بنابراین طبیعی است که به همراه کوتیکول‌ها، آب ذخیره شده در ساختار مو نیز از بین برود و بعد از مدتی، موها خشک و شکننده شوند.

نازک شدن موها

وقتی که آب موجود در بافت مو از بین برود، طبیعتاً نازک خواهند شد. به خصوص وقتی که به شکل مکرر از اکسیدان 9 یا 12 درصد استفاده می‌کنید. با مصرف مداوم این اکسیدان‌ها، لایه‌های پروتئینی مو از بین رفته و نازک‌تر می‌شوند.

تغییر ساختار مو

برخی از افراد می‌گویند که بعد از استفاده مکرر اکسیدان، موهایشان حالت طبیعی خود را از دست داده و به شکل صاف یا فر درآمده است. به عبارت دیگر، موها ساختار اصلی خود را از دست داده‌اند و به شکل دیگری درآمده‌اند.

کاهش درخشندگی موها

موی طبیعی اگه خوش جنس باشد، معمولاً درخشان و زیباست اما اکسیدان و دکلره می‌توانند این ویژگی را از موها بگیرند و آن‌ها را کدر کنند. وقتی که لایه‌های خارجی مو از بین می‌رود و رطوبت آن‌ها کاهش می‌یابد، چنین اتفاقی طبیعی است و به تدریج، موهای ما بی‌جان و خسته به نظر می‌رسند.

حساس شدن پوست سر

اگر به طور دائم از دکلره و اکسیدان استفاده می‌کنید، احتمالاً پوست سرتان حساس شده و دچار خارش خواهد شد. برخی مواقع به دلیل نگه داشتن بیش از حد اکسیدان روی موها، کف سر دچار لکه‌های قرمز و زخم می‌شود که بعداً ملتهب شده و می‌خارند.

همیشه سعی کنید که اکسیدان موردنظر خود را با توجه به جنس موها و شرایط پوستی خود انتخاب کنید تا دچار چنین آسیب‌هایی نشوید.

کاهش آسیب های ناشی از اکسیدان

کاهش آسیب های ناشی از اکسیدان

اگر می‌خواهید که اکسیدان آسیب کمتری به موهایتان بزند، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • تلاش کنید که به جای اکسیدان‌های قوی، از اکسیدان‌های ضعیف‌تری مثل 3 یا 6 درصد استفاده کنید.
  • مصرف بهترین ماسک‌های نرم‌کننده مو و شامپوهای ضد ریزش را در روتین خود بگنجانید.
  • فاصله میان دکلره کردن موها را بالا ببرید و اجازه بدهید که اندکی نفس بکشند.
  • روغن‌های محافظتی مثل روغن آرگان و جوجوبا را در برنامه محافظت از موهای خود بگنجانید.

فراموش نکنید که همواره اولویت شما باید سلامت موها باشد. بنابراین اقدامات احتیاطی مربوط به سلامت موهای رنگ شده را در پیش بگیرید و مطمئن شوید که آسیب زیادی نخواهند دید.

اکسیدان مناسب برای رنگساژ

گفتیم که بهترین اکسیدان برای رنگساژ رنگ موقت، اکسیدان 3 درصد است. از آن‌جایی که رنگساژ برای تثبیت موها به کار می‌رود، بنابراین نیازی به استفاده از اکسیدان‌های قوی نیست. اکسیدان 3 درصد اجازه نمی‌دهد که موها خشک و شکننده شوند و از آسیب‌های بعدی مثل موخره نیز جلوگیری خواهد کرد.

عمق نفوذ اکسیدان 3 درصد بالا نیست و صرفاً به سطح مو می‌چسبد و رنگ طبیعی آن‌ها را تقویت می‌کند. بنابراین برای رنگساژ بهترین گزینه محسوب می‌شود. در صورتیکه می‌خواهید رنگ موهای دکلره شده یا هایلایت شده را کمی عوض کنید و آن‌ها را از حالت زردی یا نارنجی دربیاورید، توصیه می‌کنیم که به سراغ اکسیدان 3 درصد بروید.

سخن آخر

در نهایت باید بگوییم که انتخاب اکسیدان مناسب برای دکلره، یکی از حساس‌ترین کارهایی است که به هنگام رنگ‌ کردن موها باید انجام دهید. هرگونه اشتباه در انتخاب اکسیدان، می‌تواند منجر به خشکی و آسیب دیدن موها شود. در مواقعی، انتخاب غلط اکسیدان، باعث ریزش مو شده و حتی طاسی را به همراه می‌آورد.

علاوه بر این، فراموش نکنید که همواره به سراغ خرید بهترین مارک اکسیدان بروید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

فهرست مطالب

جدید ترین مطالب

پرطرفدارترین رنگ مو سال 2024
مقالات زیبایی

پرطرفدارترین رنگ مو در سال 2024

به قول کاراکتر فیلبگ در سریال معروف Fleabag، مو مهمترین چیز در ظاهر یک زن است. بنابراین وقتی که می‌خواهیم به این بخش از زیبایی

ترکیب رنگ مو بدون دکلره
مقالات زیبایی

ترکیب رنگ مو بدون دکلره

اگر می‌خواهی تغییری در زندگی خود ایجاد کنی، از رنگ موهایت شروع کن. موها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های جذابیت ظاهری خانم‌ها هستند. به قول ستارگان

مقالات زیبایی

بهترین ماسک مو برای موهای رنگ شده

رنگ کردن موها می‌تواند چهره شما را زیباتر کند و تنوع چشم‌نوازی به زیبایی ظاهری شما ببخشد اما ای کاش می‌شد چیزهای خوب را در

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *